Thursday, March 26, 2009

France Bread with garlic butter

uiskk lama yek tak updated. gomen ne..ibu aina malas.huhu.semalam teringin sangat nak makan soup pizza tu ngan roti ye..teringin sangat2, ayokss..bukan mengidam okay..siap gi tgk website pizza hut..hahaha...then, cari2 resipi...taraa...jadila france bread nih...yeahh....then, lagi sedap makan ngan garlic butter kan...jengjengjeng...sodapppp...makan sejuk2 nih...

Resipi dari fendi MyResipi. France Bread tak guna butter, tapi kadg2 sya tambah 10g butter.boleh la kan sendiri yang nk makan.hihi.


Bahan-bahan ( 3 ketul )
190ml air
230g tepung roti
60g tepung
2/3 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil lemon jus
3g yis kering
p/s : kadang2 saya tambah 5g / 10 g butter


Cara-cara

  1. Masuk semua bahan-bahan ke dalam bread maker. On kan
  2. Bila dah siap, keluarkan adunan. Tekan-tekan untuk keluarkan angin. Bahagikan kepada 3 bahagian. Biarkan 20minit
  3. Kemudian buatlah bentuk panjang atau apa-apa saja bentuk yang disukai. Penaik dalam oven pada suhu 35-40 degree selama 50-60 minit.
  4. Keluarkan dari oven. Penaikkan suhu oven pada 200 degree. Sementara tu potong memanjang dengan pisau pada bahagian atas roti. Sapu dengan sedikit olive oil pada bahagian potongan tadi. Spray air pada roti.
  5. Bakar selama 15-20minit

Garlic Butter @ fendi MyR
Bahan-bahan
roti france
2 ulas bawang putih
parsley kering secukupnya
Cara-cara
Kupas kulit bawang dan bersihkan. Balut dengan aluminium foil. Bakar dalam oven pada suhu 180 degree selama 15 minit. Atau boleh juga bakar guna oven toaster.
Bila dah siap bakar, masih lagi dalam aluminium foil, ketuk-ketuk dengan hulu pisau atau lesung sehingga hancur. Masukkan pula ke dalam butter.
Kemudian cairkan butter dengan microwave. Siap untuk di sapu pada roti. Kalau buat banyak boleh simpan di dalam peti ais. Boleh tahan sampai 2 minggu.
Potong roti setebal 7mm-10mm. Sapukan dengan garlic butter . Lepas tu taburlah daun parsley. Bakar dalam oven selama 10-15 minit pada suhu 150C.

p/s : copy paste je dr Myresipi. nnti sambugn lg, sbb aina dah ngada2..sya akan cuba copy paste semua resipi2 yang sya try di blog ni sbg rujukan.

1 comment:

  1. aduhai cantiknya sakura dan garden tu. next year nanti dadima datang waktu spring. aina macam dah big girl. cantik dan gebu macam pau ibunya. -mummy-

    ReplyDelete