Thursday, April 09, 2009

Roti Naan

Roti Naan nih buat kelmarin kot. Tapi tak updated pun. resipi nih dr Kak D myResipi dan kat blog Kak D pun ada gak. Selalu buat Roti Naan ikut resipi dari buku beli BM tu aje, senang sbb malas nk uli.huhu.kali nih kite try resipi org lain lak. Sedap gk. Uli sendiri uuu...hihi..Roti ni mkn ngan Kari Kofta dr resipi Kak D gak. Tapi bahan2 utk kari kofta tu tak cukup, tp layan jelah ape yg ade kt umah nih...habis gk di buat ye..5 roti naan biasa, 3 roti cheese naan...abis tu untuk kami berdua..hihi.. Bahan-bahannya (8 keping)
4 ½ cawan tepung gandum

1 paket (11 gm) yis kering
2 sudu teh gula
1 cawan air suam
1 biji telur, dipukul
1 1/2 sudu teh garam
1 sudu teh baking powder
2 sudu besar mentega cair/ minyak zaiton (saya guna minyak Zaiton)
4 sudu besar tairu (yoghurt)

Cara-caranya
1. Campurkan yis, air suam dan gula dan ketepikan selama 5 minit.
2. Masukkan tepung gandum, garam, baking powder, tairu, mentega cair/
minyak zaiton, telur mangkuk besar. Masukkan bancuhan yis tadi dan uli
sehingga ia lembut dan licin.
3. Biarkan sekejap 15minit dan leperkan bentuk bulat dan potong 8 bahagian
untuk dapatkan saiz Roti Naan yang sama.
3. Perap adunan naan sehingga ia naik dua kali ganda.
4. Canai di atas papan canai
5. Bakar diatas kuali leper menggunakan api yang kecil sehingga kedua-dua
belah masak. Angkat dan hidangkan.

- tepung tu saya agak2 je..mula2 buat dalm 4cawan je, pastu uli2, tambah
sikit klu lembik, uli la adunan sehingga lembut dan licin.
- prefer non stick pan

- untuk nan cheese, canai 1 bahagian, letak cheese dan tindihkan 1 lagi bahagian roti ( untuk resipi ini, 1 adunan saya bahagikan 2 bhgn untuk naan cheese)

p/s : cara2 ini saya ubah sedikit. Ini adalah untuk rujukan saya sendiri pada masa akan datang.

( susah dan malas nak uli, saya guna resipi BreadMaker tu aje..kehkehkeh)

No comments:

Post a Comment